Tesla’nın yeni Model Y Juniper modelinin verimliliğini artırma yollarından biri de yeniden tasarlanan fren sistemi oldu. Bu sistem, aynı pil kapasitesiyle daha uzun menzil sağlamak için fren pedalına basıldığında daha fazla rejeneratif frenleme yapıyor. Peki nasıl çalışıyor? Ayrıntılar haberimizde…
Yeni Tesla Model Y, FSD AI tarafından tamamen kontrol edilen bir fren sistemine sahip
Tesla, 2026 Model Y Juniper‘i duyurduğunda, elektrikli SUV’nin şarj başına daha uzun menzil sunacağını da belirtmişti. Ki bu artış da, aracın güç tüketim verimliliğinin artırılmasıyla gerçekten de sağlanmış durumda. Tesla, daha düşük sürükleme katsayısı, daha iyi aerodinamik ve fren sistemindeki iyileştirmeler gibi faktörlerin, aynı pil ile şarj başına menzili %5 artırdığını açıkladı.
Model Y daha hafif, daha kompakt ve ilk kez iki bağımsız hidrolik silindir içeren yepyeni bir fren sistemiyle geliyor. Tesla’nın baş mühendisi Lars Moravy‘e göre, Model Y Juniper’in fren sisteminde artık iki ana silindir bulunuyor ve sürücü bunlardan yalnızca birini kontrol ediyor.
Diğer silindir, araç Autopilot veya FSD (Full Self-Driving) modunda çalışırken frenleri devreye sokuyor. Bu sayede, araç kendi kendine giderken fren pedalı hareket etmiyor. Dolayısıyla, FSD seansları sırasında Model Y’nin frenleri tamamen HW4 bilgisayarı tarafından kontrol ediliyor. Bu bilgisayar, AI algoritmaları kullanarak ne zaman ve nasıl yavaşlanacağına ve rejeneratif frenleme ile ne kadar enerji geri kazanılacağına karar veriyor. Tüm bunlar olurken, araç içindeki fren pedalı hareketsiz kalıyor.
Yani Model Y Juniper, diğer Tesla araçlarına kıyasla rejeneratif frenlemeyi daha fazla kullanıyor. Sürücünün fren pedalına uyguladığı kuvvete bağlı olarak, Model Y artık önce rejeneratif frenlemeye başlıyor ve durum gerektirdiğinde sürtünmeli frenlemeyi devreye sokuyor. Dolayısıyla, Juniper yenilemesinin enerji geri kazanımı ve verimliliği maksimize ediliyor.

Ayrıca, Model Y’nin ayarlarında Reduced Deceleration (Azaltılmış Yavaşlama) seçeneği altında yeni bir rejeneratif frenleme modu da var. Tesla’ya göre bu mod, “araç hızlanma pedalı serbest bırakıldığında ne kadar hızlı yavaşlayacağını ayarlıyor” ve daha fazla enerji geri kazanımı sağlıyor.
Tesla, artan rejeneratif frenleme ile azalan sürtünmeli frenleme arasındaki geçişin artık daha sorunsuz ve kusursuz olduğunu, bu nedenle fren pedalı hissinin değişmediğini belirtiyor. Peki bu konu hakkında siz ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi aşağıdaki yorumlar kısmına yazabilirsiniz…